X
تبلیغات
میثاق با آخرین منجی (عج) - وظیفه شیعیان در زمان غیبت کبری
یاصاحب الزمان (عج الله)
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً ‏وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.‏
 

وظیفه  شیعیان در زمان غیبت کبری (1)

در زمان غیبت وظایفی برای شیعیان در نظر گرفته شده که به مهمترین آنها اشاره می شود :

1. محزون و ناراحت بودن از عدم دسترسی به حضرت مهدی (عج) : روشن است که حضور حضرت در اجتماع مسلمانان ، خیر و برکت و موجب آرامش خاطر تمامبندگان صالح خداوند است و محروم شدن از این نعمت بزرگ ، خود حزن و اندوه بزرگی است . شیعیان در زمان غیبت آن حضرت ، بی صاحب بوده ، درمانده ، سرگردان و پریشان حال هستند ، زیرا تبلیغات گمراه کننده ی بیگانگان و شبهاتی که آنها در اذهان مردم به وجود می آوردند ، هر انسان پاکدامنی را متأثر و ناراحت می کند.

امام جعفر صادق (ع) از اینکه شیعیان در زمان غیبت ، سرگردانند و از طرف مخالفین در دل آنها شبه ایجاد می شود ، اشک می ریزد و شبها به خواب نمی رود.

2. انتظار فرج آل محمد علیهم السلام : شیعه باید همیشه منتظر ظهور دولت قاهره و سلطنت ظاهر ه ی مهدی آل محمد علیهم السلام و پر شدن زمین از عدل و داد و غالب شدن دین اسلام بر سایر ادیان باشد ، همان طور که خدای سبحان به نبی اکرم (ص) بلکه به تمام پیغمبران و امتها گذشته وعده داده که روزی خواهد آمد .که جز خدای متعال کسی را پرستش نکنند و چیزی از دین نباشد که از بیم دشمنان در پرده ی حجاب بماند و بلا و سختی از زندگی حق پرستان برود. در زیارت حضرت مهدی (عج) چنین آمده است :  « السلام علی المهدی الذی وعدالله به الهم ان یجمع به الکلم ویلم به الشعت و یملا به الارض عدلاو قسط وینجربه وعدالمومنین.»

مرحوم سید بن طاووس در کتاب فلاح السائل این گونه نوشته است : وقتی که دعا کردن به برادر دینی این همه فضیلت و اجرا دارد و آن قدر نسبت بدان سفارش شده است ، معلوم می شود که فضیلت دعا کردن برای سلطان تو چقدر خواهد بود ، سلطانی که سبب وجود توست و به اعتقاد تو اگر نبود آن جناب خداوند تو را و

هیچ کس از مردم را نمی آفرید . همانا لطف وجود او سبب هر خیریاست که به انسان می رسد.

پس حذر کن و باز حذر کن از اینکه خود را یا کسی از بندگان خدا را در دعا کردن بر آن جناب مقدم داری ، همچنین قلب و زبان خود را برای دعا کردن به این سلطان بلند مرتبه ، حاضر کن و بپرهیز از اینکه تصور کنی که من این کلام را برای این گفتم که آن جناب نیازمند دعا ماست . پس هرگاه برای آن مولا دعا کردی ، امید است خداون به جهت آن وجود مقدس درهای اجابت دعا را برایت بگشاید .

4. صدقه دادن برای حفظ وجود آن حضرت : بهر اندازه که انسان به خاطر وجود مبارک امام عصر (ع) صدقه بدهد ، نشان از محبت و ارادت وی نسبت به آن حضرت است و موجب نزدیکی به این خاندان می شود ، چون صدقه ای که انسان می دهد ، برای هر فایده و غرضی که باشد یا برای نفس خود است یا برای محبوب عزیزی که نزد او گرامی  است و اصلاح بسیاری از امور معاش و معاد وی سلامتی او بستگی دارد . برای مثال ، یکی از نزدیکان شخص مریض یا مسافر صدقه می دهد به جهت سلامتی او ، و خیر آن سرانجام به خودش بر می گردد ، چون سلامتی فرزند باعث برطرف شدن زحمت او می شود و هیچ نفسی عزیزتر و گرامی تر از وجود مقدس امام عصر (ع) نیست ، بلکه او محبوبتر از نفس خود او ست که اگر چنین نباشد معلوم می شود ایمان ایشان ضعیف است .

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلیم فرمود ند: کسی از شما ایمان نیاورده است ، مگر اینکه من و اهل بیتم نزد او از جان و فرزند وتمام مردم محبوبتر باشد و چگونگه چنین نباشد ، در حالی که وجود ، حیات ، دین ، عقل ، سلامتی و سایر نعمتهای ظاهری و باطنی موجودات از پرتو آن وجود مقدس و جانشینان اوست . پس چون ناموس عصر ، مدار و هر روشنی بخش آفتاب و ماه ، صاحب این قصر و بارگاه سبب آرامی زمین و باعث گردش افلاک و رونق دنیا در این عصر حضرت حجه بن الحسن (عج) می باشد ، لازم است بیش ار پیش برای سلامتی آن وجود مقدس ، صدقه دادهشود که این خود نوعی اظهار ارادت نسبت به آن حضرت است ، امید آنکه مورد قبول حضرتش واقع شود.

5. انجام حج به نیابت حضرت مهدی (ع) : روش بزرگان ، دانشمندان و صالحان از زمانهای بسیاردور چنینی بوده که به نیابت از حضرت مهدی (ع) حج به جا می آورند . این شیوه دلیل آن است که آنان برای عمل خود دلیل و برهان روشن و مسلمی داشته اند.

معمول انسانها در مراسم سیاسی عبادی حج بعد از آنکه اعمال واجب خود را به جا آوردند ، سعی می کند اعمال حج بعد را به نیابت از طرف محبوبترین افراد خود نیز انجام دهند؛ حال این نیابت یا به خاطر خویشاوندی است مانند پدر ، مادر ، فرزند و غیره  ویا به خاطر علاقه ی دینی و مذهبی است ، چنان که در زمان ما رسم است که عده ای به نیابت از رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدس سره حج انجام می دهند ، زیرا او از هر جهت حق بزرگی بر گردن ما دارد ، از جمله پیاده کردن حکومت اسلامی و گسترش سایه ی عدالت اجتماعی بر سر عموم طبقات جامعه.

بنابراین ، حضرت مهدی (عج) که محبوبترین افراد نزد شیعیان است ، از هر کسی شایسته تر است که به نیابت از آن حضرت حج به جا آورده شود . شاید سر این عمل آن باشد که در مراسم حج نوعی وحدت و اتحاد بین گروهها ، نژادها و مذاهب مختلف اسلامی دیده می شود و یک حالت معنوی خاصی در فضا ملکوتی آنجا حاکم است ، توجه به خدا زیاد است ، همه دور یک محور و یک خانه می چرخند و از یک نقطه حرکت می کنند، همه در یک زمان به سرزمین عرفات می روند ، سپس در یک زمان به سوی مشعر کوچ می کنند ، همه در یک روز به یاد فداکاری و ایثار حضرت ابراهیم (ع)قربانی می کنند ، خلاصه یک اتحاد و هماهنگی و توجه به خدا و همدلی خاصی در آن محیط نورانی ، احساس می شود . این حالت خاص که در مراسم حج مشاهده می شود ، جلوه ی بسیار کوچکی از جامعه ای است که حضرت مهدی (عج) آن را پی ریزی خواهد کرد .

در آن جامعه ، وحدت و هماهنگی بین تمام ملتها و نژادها به وجود می آید ، در آن جامعه جز ، صفا ، صداقت، پاکی و عدالت چیزی مشاهده نمی شود ، در آنجا همه به فرمان یک رهبر معصوم و مصلح بزرگ هستند ، همه دارای یک آیین پاک بوده ، دور محور حق می چرخند . بنابراین ، حج به نیابت از آن مصلح بزرگ علاوه بر اینکه خود نوعی اظهار ارادت و ابراز عشق نسبت به آن وجود مقدس است . نشانه ی انتظار تشکیل دولتی است که می تواند جامعه ای بر اساس احکام و دستورات الهی و بدور از بی عدالتی و ریا کاری بسازد و همه را در مسیر پرستش خدای یکتا قرار دهد.

6. برخاستن به محض شنیدن اسم مبارک به قصد تعظیم ، بخصوص اگر لفظ قائم گفته شود : موقعی که نام حضرت مهدی (عج) برده می شود ، بخصوص اگر نام « قائم » به کار رود ، در بین شیعیان ، معمول است که به منظور احترام و بزرگداشت مقام آن حضرت از جای خود بر می خیزند . در این رابطه روایاتی در کتابهای معتبر شیعه ثبت و ضبط است ، نظیر روایت زید : « حضرت امام رضا (ع) دریکی از مجالس خراسان حضور داشت ، هنگامی که کلمه ی « قائم » کفته شد . آن حضرت ایستاد و دست مبارکش را بر سر نهاد ، فرمود :(اللهم عجل فرجه و سهل فرجه ) این عمل در زمان امام جعفر صادق (ع) نیز معمول بود . کسی خدمت آن حضرت عرض رد : علت چیست که مردم در موقع ذکر کلمه « قائم» قیام می کنند ؟ ایشان در جواب فرمود : « حضرت صاحب الامر غیبتی بسیار طولانی دارد و هر کس وی را به لقب (قائم) که اشاره به دولت او و اظهار تأثر نسبت به غربت اوست ، یاد کند ، آن جناب نیز به خاطر محبت زیادی که بر دوستانش دارد ، نظر لطفی به او خواهد کرد سپس چون در این حال ، مورد توجه امام واقع می شود ، سزاوار است که به خاطر احترام ایشان به پا خیزد و تعجیل فرجش را از خدا بخواهد.

7. دعا برای حفظ ایمان خود در زمان غیبت : چون در زمان غیبت ، خطرات فراوانی مردم را احاطه می کند ، لازم است که انسان ضمن توجه کامل به خداوند ، با حالت تضرع و خضوع از حضرتش بخواهد که عقیده و ایمانش را از وسوسه های شیطانی و شبهات مخالفین حفظ کند ، چون دشمنان اسلام همیشه منتظرند که از کوچکترین بهانه ای استفاده کرده ، مردم مسلمان و دیندار را نسبت به عقاید مذهبی سست و متزلزل کنند تا تعهد آنها نسبت به دستورات دینی و احکام الهی کم شود . یکی از مصداقهای این سخن  ، تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای مدظلله العالی شبیخون فرهنگی دشمنان اسلام است که با تمام توان و امکانات سعی در اجرای آن داررند . از این رو بر تمام آحاد ملت ایران از کوچک و بزرگ و زن و مرد لازم است تا با جدیت تمام ، این خطر ویرانگر را دفع کنند ونسل آینده ی خود را از خطر نابودی حفظ نمایند.در روایات چنین آمده است : خوب است انسان در زمان غیبت این دعا را بخواند : « اللهم عرمنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک اللهم عرفنی رسولک فانک ان کم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک اللهم حجتک فانک ان لم تعرفنی حجنک ضللت عن دینی »

خدایا خودت را به من بشناسان ، زیرا اگر خودت را به من معرفی نکنی ، پیامبرت را نخواهم شناخت ، خدایا رسولت را به من بشناسان ، چون اگر رسولت را به من معرفی نکنی ، حجت تو را نخواهم شناخت ، خدایا حجت خود را به بشناسان ، چون اگر حجت خود را به معرفی نکنی ، در دینم گمراه خواهم شد.

8. استمداد از حضرت مهدی (ع) در سختیها و مشکلات : انسان به هنگام سختی و گرفتاری های شدید نیاز به پناهگاه روانی دارد و خود را ناگزیر از پناه بردن به قدرتی می داند که بتواند او را از آن گرفتاری نجات بخشد . شیعه در موقع بحرانی ، پناهگاههای فراوانی دارد ، از جمله وجود مقدس حضرت صاحب الزمان (عج) که واسطه ی فیض عالم ماده و ملکوت و حجت خدا بر خلق است . انسانهای وارسته ای که خود را به زینت ولایت ائمه معصومین (س) آرسته اند ، در موقع هجوم گرفتاریها از حضرت مهدی (عج) استمداد می جویند و آن حضرت نیز به اقتضای اشراف نسبت به تمام موجودات و لطف و محبت به انسانها به خصوص شیعیان ، به یاری آنها می شتابد.

بسیاری از علما و صالحان به هنگام شدت گرفتاری و ناراحتی که تمام راهها به روی آنها بسته می شد ، از آن حضرت کمک می طلبیدند و مشکل آنها حل می شد ، زیرا ایشان از حال هر کس در هر جا ،دانا و بر اجابت  خواسته اش تواناست ، بلکه پیوسته ، فیض وجود به هر کس به اندازه ی قابلیت و استعداد و مرعات مصلحت نظام رسیده و می رسد و از توجه به امور رعایای خود از مطیع و عاصی و عالم وجاهل و قوی و ضعیف ، غفلت نکرده و نمی کند.

آن حضرت در توقیعی به شیخ مفید فرمود : پس بتحقیق ، علم ما به خبرهای شما محیط است و هیچ چیز از اخبار شما و بلایی که به شما می رسد از علم ما پوشیده نیست .

پس حضرت بقیه الله (عج) نسبت به همه گرفتاری ها آگاه و به قدرت الهی بر رفع آن تواناست و اگر مصلحت فرد اقتضا کند ، ان گرفتاری را برطرف می نماید.

خود سازی و تزکیه نفس : از وظایف مهم دیگری که مشتاقان حکومت عدل پرور حضرت مهدی (عج) به عهده دارند ، این است که خود را از طریق انجام دستورات الهی و ترک گناهان و تزکیه نفس و اراسته شدن به صفات پسندیده ، اصلاح کنند و برای دین حق با چشم پوشی از دنیا ولذایذ آن و تحمل سختیها آمادگی در خود ایجاد نمایند .

روشن است ، در جامعه ای که فساد ، ظلم و گناه و بی عدالتی رواج دارد و هر کس در فکر منافع خود و مقام و موقعیت بهتر است ، نمی توان منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) بود و خود را سرباز فداکار آن حضرت به حساب آورد .

بنابراین ، هر فرد مسلمانی باید خود را اصلاح کند تا شایستگی زندگی در حکومت صالحان را به دست آورد ، زیرا قومی که منتظر یک مصلح است ، باید خود نیز صالح باشد . این مطلب را از روایات انتظار فرج به خوبی می توان دریافت .

امام جعفر صادق (ع) فرمود : خودتان را برای ظهور و نهضت قائم آماده کنید ، گر چه به ذخیره کردن یک تیر باشد . 2

آن حضرت در روایت دیگری می فرماید : هرکس تمایل دارد که از یاران و اصحاب قائم ما باشد ، باید در انتظار فرج بوده ، پرهیز گار ی را برگزیند ، به اخلاق نیک آراسته  شود و در همان حال در انتظار قائم ما به سر برد .

بنابراین ، اصلاح خود، پرهیزگار بودن و به صفات نیک آراسته شدن از وظایف مهم عاشقان آن حضرت است .

10. اصلاح جامعه : وظیفه ی مهم دیگری که به عهده ی عاشقان و علاقه مندان واقعی آن حضرت است –البته بعد از اصلاح خود – سعی و تلاش فراوان در راه اصلاح جامعه و تربیت انسان های صالح و شایسته است.

بنابراین ، بر اساس احساس مسئولیت همگانی ، باید دربرابرفساد ها و ناهنجاری ایستاد و سکوت را شکست و حتی در موقعیت مناسب ، پرخاش کرد و از سرزنش دیگران نهراسید . کسانی که خود را از صحنه ی اجتماع کنار می کشند و می گویند : ما به خیر و شر دیگران کار نداریم و به عبادت خود می پردازیم و تنها به این بسنده می کنند که خود را دوستدار حضرت ولی عصر (ع) می دانند، به وظایف خود در زمان غیبت عمل نکرده اندو جزو منتظران واقعی آن حضرت به حساب نمی آیند ، هرچند روزی صدها مرتبه بگویند : « اللهم عجل لولیک الفرج »

بطور کلی ، مسلمان کسی است که به شمکلات و گرفتاریهای مسلمانان اهمیت بدهد و در زمینه ی رفع آنها از هیچ کوششی دریغ نورزد . پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمود: « من اصبح لا یهمتم بامور المسلمین فلیس ، و من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بحسلم »

هرکس صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد ، مسلمان نیست و کسی که بشنود فریاد انسانی را که از مسلمان کمک می طلبد وبه ندای او پاسخ ندهد ، مسلمان نیست .

در جای که هدف تمام انبیاء و اولیاء و ائمه ی معصومین علیهم السلام اصلاح جامعه و مبارزه با فساد و ترک گناه بوده است ، ایا می توان تصور کد که انسانی خود را مسلمان و عاشق حضرت مهدی (عج) بداند و برای اصلاح جامعه تلاش نکند ؟ آری برای هیچ مسلمانی پذیرفتنی نیست که گناه و انحراف و مخالفت با محبوب خود را ببیند و مهر خاموشی بر لب زند و گوشه ی عزلت نشیند.

 

 

 


 

¹ . در انتظار خورشید ولایت ، عبدالرحمن انصاری ، ص 128

2 . بحار النوار ، ج 52 ، ص 366

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده     توسط رویا  | 

 
(( يا هادي، اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ،‌ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ! ))